Sub motivul asigurării unei practici judiciare unitare, care să elimine diferenţele în materia stabilirii și plăţii drepturilor salariale în domeniul bugetar, Guvernul a adoptat OUG nr. 62 / 2024 pentru soluţionarea proceselor. Potrivit ordonanței, în procesele privind stabilirea şi plata drepturilor salariale ale personalului bugetar și obligarea la emiterea de acte administrative sau anularea celor emise, va fi sesizată Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, pentru a pronunţa hotărâri prin care să se dea rezolvare de principiu fiecărei chestiuni de drept. Odată sesizată ÎCCJ, aceasta trimite comunicate tuturor instanţelor competente din Țară – tribunale și curți de apel – pentru informarea judecătorilor în vederea suspendării cauzelor similare până la pronunţarea hotărârii prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept.

Ce decizii jurisprudențiale a emis ÎCCJ cu aplicabilitate în Administrația publică locală?

Decizia nr. 2 din 27 ianuarie 2025

Potrivit acesteia, în interpretarea art. 612 alin. (1) din Codul administrativ, prin excepţie de la prevederile art. 464, până la data de 1 ianuarie 2020, calitatea de funcţionar public se poate dobândi şi prin transformarea posturilor de natură contractuală în posturi aferente funcţiilor publice, în condiţiile prevăzute la art. 406.

În situaţia în care autorităţile şi instituţiile publice nu şi-au îndeplinit această obligaţie până la 1 ianuarie 2020, persoanele care, anterior acestei date, ocupau posturile de natură contractuală, la care se referă art. 407 din Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, pot solicita, în condiţiile legii, dobândirea calităţii de funcţionar public, prin transformarea postului de natură contractuală în post aferent funcţiei publice.

Decizia nr. 104 din 9 decembrie 2024

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 22 din Legea-cadru nr. 153/2017, stabileşte că:

La acordarea sporului pentru persoanele cu handicap nu sunt aplicabile dispoziţiile art. I alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 226/2020 şi art. I alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă nr. 168/2022.

Decizia nr. 2 din 20 ianuarie 2025

În interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 1 alin. (2), (2^4) şi (3) din OUG nr. 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanţă, aprobată cu modif. şi compl. prin Legea nr. 94/2014, astfel cum a fost modif. şi compl. prin art. I din OUG nr. 107/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene, voucherele de vacanţă se acordă în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru unităţile din sistemul bugetar.

Deciza nr. 11 din 17 iunie 2024

Prevederile ”ordonanțelor trenuleț” OUG nr. 226/2020, OUG nr. 130/2021 şi ale OUG nr. 168/2022 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, care au ca efect plafonarea salariilor şi indemnizaţiilor prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, sunt aplicabile şi funcţionarilor publici şi personalului contractual din aparatul propriu al consiliilor judeţene, primării şi consilii locale, din instituţiile şi serviciile publice de interes local şi judeţean din subordinea acestora, chiar dacă prevederile art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 nu modifică sistemul de stabilire a salariilor de bază din familia ocupaţională „Administraţie” cuprins în art. 11 din aceeaşi lege-cadru.

Decizia nr. 103 din 25 noiembrie 2024

Art. 129 alin. (12) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, nu permite acordarea, prin hotărâre de consiliu local, de sporuri şi facilităţi nereglementate prin alte norme juridice.

NOTĂ: Nu intră în aceste categorii reglementările legale privind posibilitatea decontării contravalorii cheltuielilor de transport între localitatea de domiciliu/reşedinţă şi localitatea unde se află locul de muncă, potrivit Art. 11^1 din Legea-cadru nr. 153/2017 și, de asemenea, posibilitatea decontării, în cazul lucrătorilor care folosesc în mod obişnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru, a achiziţiei de dispozitive de corecţie speciale, în limita sumei de 500 lei/persoană, în condițiile art. V din OUG nr. 53/ 2024.

DEPARTAMENTUL JURIDIC AL SINDICATULUI NAȚIONAL ”FORȚA LEGII”

Tel. 0251419405, 0351444144, Fax: 0251413042, Email: sindicat@fortalegii.ro.

Foto: Pexels.com

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.